onsdag 23. mars 2011

Om bursdagsgaver. Og et forkle.

Lillepus er invitert til sin første ordentlige barnebursdag - Even blir fire år. Så spennende både for bursdagsbarn og bursdagsgjest!

Dette med bursdagsgaver i barneselskaper har alltid vært en en utfordring, synes jeg. Det kan av og til virke som om det viktigste er hvor bra man treffer den uskrevne "100-kronersregelen" (eller hva slags regel som for tiden gjelder i nabolaget/barnehagen/klassen for tiden), heller enn om man er i stand til å finne en gave som er hyggelig å både gi og få. De to store jentene mine har selvsagt hatt mange barneselskaper, og jeg kjenner så godt følelsen etter at gjestene har gått og gavebordet renner over av plastikkting som ender opp som søppel etter få timers lek. Så mye heller jeg (som forelder) ønsket meg tre gode fargeblyanter og en tegneblokk av god kvalitet, enn et "gigasett" til samme pris, som ingen egentlig følte seg fristet til å bruke! Eller et par morsomme sokker, som man kan vise frem i barnehagen? Hva med å gå sammen med noen av de andre gjestene og kjøpe en kvalitetstermos til turbruk? Dette har både med forbruk og miljø å gjøre, og med at mange foreldre kan oppleve gavepresset som en økonomisk belastning når selskapene blir mange.

Vel, dette handler ikke om Evens selskap. Han blir fire år, og verken han eller hans gjester kommer nok til å oppleve galskapen i gavekarusellen på et par-tre år ennå. Men inntil den tid kommer, vil jeg gjerne slå et slag for nyttige og miljøvennlige gaver. Og gjerne gaver som oppfordrer foreldre og barn til å gjøre noe sammen - som å tegne, bake, gå ut i naturen eller liknende. Tenk om vi med dette kunne starte en trend, som gjør det stas å både få og gi "annerledesgaver"?

Oppildnet over gårsdagens suksess med nytt forkle til Lillepus, har jeg laget en litt mer maskulin variant i dag. Jeg håper at dette, sammen med en pakke muffinsformer, blir en gave som slår an på lørdag!





1 kommentar:

Kathrine sa...

Så godt sagt! :-) Jeg synes det er en flott gave!